Precle


Jedna z legend mówi, że pierwszy precel upieczono w Stuttgarcie. Eberhard I, książę Wirtembergii, obiecał piekarzowi oskarżonemu o drobną kradzież, że daruje mu karę, jeśli ten stworzy kawałek chleba, przez który trzy razy można będzie zobaczyć słońce. Piekarz pracował całą noc, ale bez rezultatu. Nad ranem podeszła do niego bardzo zmartwiona żona. Wsparła zatroskaniu ręce na biodrach, piekarz na nią spojrzał i doznał niebywałego olśnienia. Przygotował precel, a książę darował skazanemu karę, dotrzymując danego słowa. Tak czy inaczej, warto je upiec, ponieważ stanowią szybką i atrakcyjną przekąskę. Są niezastąpione do piwa, z pikantnymi pastami do pieczywa, ale także znakomicie smakują na śniadanie, z masłem :)
1/2 kg mąki pszennej tortowej
250 ml mleka
50 ml oleju
1 jajko
1 op. suchych drożdży ( instant) - 7 g
5 łyżek cukru
1 łyżeczka soli

100 ml wody
2 łyżeczki sody (soda kuchenna, soda do pieczenia)

mak/sezam/gruba sól

Mąkę wymieszać z drożdżami, dodać pozostałe składniki. Zagnieść ciasto, aż przestanie się kleić do dłoni. W razie potrzeby podsypać trochę mąki.
Odstawić do wyrośnięcia na 30 minut.

Piekarnik rozgrzać do 200 st.

Ciasto podzielić na 8 kawałków. Z każdego kawałka uformować w dłoniach cienki wałek, długości ok. 60 cm.

Z wałka zapleść precel, podkładając brzegi pod spód ciasta.



Gotowe precle smarować sodą rozpuszczoną w wodzie i posypywać sezamem lub makiem.

Precle piec w piekarniku nagrzanym do 200 st. 15-20 min. aż będą lekko brązowe.

Komentarze

  1. Bardzo dziękuję za przepis. Czekałam na niego z niecierpliwością. Teraz już sobie zapiszę, nie będę ryzykować, że znowu będę za nimi tęsknić :) Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że mogłam pomóc. Gdy zakładałam bloga 12 lat temu, wybrałam platformę Agory, bo wydawała mi się bardzo stabilna. Myślałam sobie, że co jak co,ale tak duże wydawnictwo chyba nie upadnie. I nie upadli,ale nie przewidziałam, że zlikwidują całą platformę do blogowania. Mam nadzieję, że z blogspotem nic takiego się nie wydarzy. Serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  2. Przepis prosty a ile daje satysfakcji upieczenie samej precli

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę,że przepis trafił w Twój gust :)

      Usuń
  3. Mnóstwo satysfakcji daje upieczenie samej precli. Prosty przepis!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło, cieszę się,że ładnie wyszły!

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Wątróbka po żydowsku wg Makłowicza

Pastina. Włoska zupa makaronowa. Pastina en brodo. Włoski rosół z makaronem.

Kurczak z rosołu smażony na maśle - czyli co zrobić z mięsem z rosołu